Portal FCKP
ForumProfilPomocSzukajUżytkownicyGrupyStatystykiAlbumDownload

Strona Główna Forum FCKP
Forum Dyskusyjne Fiat Coupe Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Fiat Coupe Integrale by evil1
Autor Wiadomość
evil1 
Grupa Pełnego Dostępu


Auto: FC 2.0 16vt+
Wiek: 37
Dołączył: 13 Maj 2013
Posty: 62
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-10-05, 1:10 pm   Fiat Coupe Integrale by evil1

Chciałem zaprezentować prawie końcówkę moich prac (etapu pierwszego) nad moim projektem, na razie nazwać można odrestaurowującym.

Trochę danych i historia:
Fiat Coupe 2,0 16vt 1993r. Kupiony w 2008 roku jako auto do jazdy na co dzień. Szczęśliwie jeżdżony przez 3 lata. Mały problem z wyciekiem płynu chłodzącego z chłodnicy przeobraził się w tragedię, która potem kazała czekać kilka lat. Kupiłem płyn chłodzący, który nie trzymał parametrów i przy -28st w zimę płyn zamarzł. Wywaliło brok z bloku, a głowica pękła na pół. No i się zaczęło. Auto już nie służyło jako dupowóz stało się 4tym autem z przywieszką "zrobię później". Ja zaangażowałem się w projekt fiata 126p z silnikiem centralnie do rajdów i po skończeniu tego projektu zabrałem się za kompletowanie gratów do kupy. Pomysł był taki, by zrobić napęd na 4 koła i wstępnie wzmocnić silnik. W międzyczasie miałem Audi 90 quatrro, dlatego bardzo spodobał mi się napęd na 4 koła i odcinki szutrowe w lasach :) Tylko, że audi nie wygląda, jedzie ale nie wygląda...
Napędu szukałem 2 lata, następnie patrząc na zatrważająco kurczącą się ilość części do 2,0 16vt uznałem, że muszę sobie zrobić mały magazynek i z uporem maniaka zebrałem prawie 2 kompletne silniki w częściach, by wreszcie zabrać się za auto.

Z ciekawych gratów które udało mi się znaleźć to :
-Oczywiście kompletny napęd z zawieszeniem z dedry integrale. Skrzynia, dyfer, wał, wózki, wahacze, stabilizatory, kawałek podłogi bagażnika i bak.
-Maska z laminatu
-kolektor ssący od kappy
-kolektor hybryda ze zmienną długością dolotu (trochę kappa trochę coupe) od themy
-regulator ciśnienia paliwa ręcznie ustawiany od delty integrale
-kompletne zawieszenie tylne od alfy gtv z piastami 4x98
-wzmacniane sprzęgło od radzikowskiego
-wałki rozrządu od różnych wersji silnikowych (w sumie 10szt)
-zaciski brembo 4 tłoczkowe
-regulowanej twardości amorki koni
-3 zestawy sprężyn (2x eibach i sparco)

Za napęd zabrałem się jesienią zeszłego roku, wszystko zostało wypiaskowane, zabezpieczone antykorozyjnie i pomalowane. Zima przyniosła zmianę garażu, z racji nieocieplonego budynku i braku warunków do dalszych prac.
Na wiosnę pełną parą zabrałem się za budę, która stojąc tyle lat wymagała nie mało napraw blacharskich, które to powoli wykonywałem, po czym pomalowałem kupę zgodnie kolorystycznie do mojej małej rajdówki, czyli w oklejenie Martini Racing.
Następnie na początku wakacji zabrałem się za silnik, który to od zera składam do dziś. Wszystkie elementy stalowe - piaskowane i malowane, każdy gwint czyszczony gwintowany i smarowany albo grafit albo miedź, by nie mieć problemów z wykręcaniem. Jako, że jest to hobby po godzinach, to daję sobie czas, praktycznie wszystko wykonuję w swoim zakresie, nawet takie trudniejsze rzeczy jak blacharka (spawanie) piaskowanie, lakierowanie czy toczenie różnych elementów. Składanie uważam akurat za czynność prostą :)
Na razie zatrzymałem się na wrzuceniu silnika z napędem do budy, obudowaniem go osprzętem i pierwszymi obrotami wałem jeszcze bez odpalania.

Plany:
Krótkoterminowo:
Napęd i silnik na razie seria, by wszystko ładnie dotrzeć, pojeździć i ogólnie wyczuć ten napęd. Na pewno nie będzie to dupowóz do jazdy na co dzień, tylko pewnie regularnie będę brał udział w różnych imprezach typu KJS, jak to się ma do tej pory ze wspomnianym maluszkiem.
Z prac na aucie potrzeba wspawać podłogę i wymyślić układ paliwowy. Mam bak od dedry, który niestety jest za duży i bak od fiata coupe, na szczeście oba są z tego samego "spawalnego" materiału, więc zapewne podejmę próbę zrobienia dwóch baków z jednego.
Z racji długiego postoju mam braki w napięciu na kilku odbiornikach, np żarówka stopu dostaje 8V więc będzie trochę zabawy w kabelkach. Auto było rozebrane przez długi czas więc z racji tego i zarazem przeprowadzek garażu trochę drobnicy poginęło, więc pewnie będę szukał na forum dziwnych części, które się nie zużywają, typu błotochron czy kierownica powietrza dla chłodnicy oleju.

Długoterminowo:
Napęd zapewne zostanie seryjny, silnik na pewno nie. Chciałbym jako pierwszy etap pokombinować z wałkami, z tym, że w sposób niestandardowy, bo wałki chciałbym sobie zrobić na zamówienie zgodnie z wytycznymi które wyjdą po moich kalkulacjach. Na pewno chcę ten rozrząd zsynchronizować ze zmienną fazą dolotu i wstępnie wystroić to na seryjnej turbinie, potem albo hybryda albo zmiana turbo. Pewnie w przyszłości będzie trzeba zakuć. Obecnie nie zależy mi na mocy maksymalnej a bardziej na charakterystyce silnika w obrotach mi potrzebnych. Sterowanie z czasem na pewne będzie na kompie standalone.
Celem będzie się pościgać w klasie gdzie jeżdżą subaryny i lancery, na szczęście nie tylko sprzętem się wygrywa a doświadczeniem, a takowe już trochę zdobyłem :)

Zapraszam do oglądania:






















 
 
kobi 
KLUBOWICZ FCKP



Auto: LE 1389
Wiek: 32
Dołączył: 13 Paź 2008
Posty: 340
Skąd: Błażowa/Kraków
Wysłany: 2017-10-07, 8:00 pm   

Bravo !
_________________

 
 
 
Maciuś 
Advanced Forum User


Auto: Coupe Plus,ToledoTDI
Dołączył: 03 Wrz 2009
Posty: 432
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-10-07, 11:14 pm   

Powodzenia z projektem czekam na koniec i pierwsze wrażenia.
_________________
Seat Toledo 1,6 TDI 105km/250Nm
Coupe 340km/440Nm
 
 
evil1 
Grupa Pełnego Dostępu


Auto: FC 2.0 16vt+
Wiek: 37
Dołączył: 13 Maj 2013
Posty: 62
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-10-10, 11:11 am   

Zabrałem się za detale. Jako, że weszła maska z laminatu to brakowało otworów na spryskiwacze reflektorów. Z pomocą przyszła wkrętarka i wiertło stopniowe

Efekt wygląda tak:


Reflektory regenerowałem papierami ściernymi wodnymi o gradacji 600,800,1000,1500 po czym gąbki na polerkę 2000 i 3000. Nałożyłem warstwę klaru i po przeschnięciu przeszlifowałem gąbką ścierną 6000 , następnie pasta polerska 3M Fast Cut i finalnie 3M Ultra fine. Bardzo polecam tą technologię, szczególnie tarczki 6000 bo po szlifowaniu już jest półpołysk, co oszczędza mozolną pracę nad polerowaniem lakieru.
Następny krok przy pracach nad autem to szukanie prądu, bo elektrycznie na razie spryskiwacze nie działają :(
 
 
damag 
Zarząd FCKP
P1 DAMAG


Auto: LE 725 :)
Wiek: 40
Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 3450
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2017-10-10, 5:09 pm   

Bardzo ciekawy projekt :)
Powodzenia i czekamy na więcej
_________________
300KM+ -> 400KM+ -> jest Levi's 501KM
4,39 do setki i 12,639 na 1/4 mili :)
 
 
 
DESANT 
KLUBOWICZ FCKP
Mr.Prostak :)



Auto: jest... 2.0 20VT+
Wiek: 43
Dołączył: 07 Lis 2005
Posty: 10715
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2017-10-11, 7:48 pm   

Brawo... I powodzenia..!!!
_________________
I po co czytasz komentarze sfrustrowanych miernot?
Niech się durnie trują jadem, oszczędź sobie złego.
https://www.facebook.com/Z.Tylu.Sklepu
 
 
evil1 
Grupa Pełnego Dostępu


Auto: FC 2.0 16vt+
Wiek: 37
Dołączył: 13 Maj 2013
Posty: 62
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-10-12, 9:20 am   

Następny krok w projekcie. Zabrałem się za układ paliwowy i zaczynam od źródła- czyli zbiornika.
Fiat coupe posiada zbiornik o kształcie mocno skomplikowanym, mieści się pod kołem zapasowym jak i pod belką zawieszenia tylnego. W obecnej wersji nie podejdzie ze wzg na kształt belki i podwieszony dyfer.

W dedrze zbiornik ma bardziej zwarty kształt , co ciekawe pojemnościowo jest taki sam jak w coupe.

Od strony dyfra oczywiście pasuje idealnie, tak samo wywynięcie pod podłużnicą względnie podchodzi

ALE dedra była dłuższa od coupe przez co zbiornik delikatnie wystaje.


Pierwszy krok poczyniłem wczoraj. Po 1 sprawdzamy co to za materiał. Na baku z fiata coupe jest o tyle łatwo, że jest opisany, materiał to mieszanka wysokiej gęstości polietylen z poliamidem. (PEHD + PA) Na dedrze niestety oznaczeń brak. Sprawdzamy najpierw, czy ten materiał jest spawalny, bo bywają plastiki, które po podgrzaniu nie stają się plastyczne a zaczynają się gotować (bomblują). Spawalny plastik po podgrzaniu zaczyna się robić rozciągliwy, lepki i zaczyna się błyszczeć. Po zastygnięciu staje się półmatowy.

Skoro już wiem, że plastik jest spawalny to potrzeba jeszcze dobrać topnik. Wśród całego zestawu topników nie udało mi się znaleźć dokładnie takiego materiału, więc metodą prób i błędów starałem się stopić materiał bazowy i topnik by przy połączeniu miały zbliżoną temperaturę płynięcia a struktura pozwalała się wymieszać. Zasadniczo większość topników PA i PE przyklejała się ale po ostygnięciu można było topnik oderwać. Dopiero LDPE okazał się topnikiem który się scalił z materiałem bazowym.

Jako, że bazą jest polietylen można zastosować taki topnik, ale LD jest miekki i podatny na rozciąganie przy wyższych temperaturach, stąd docelowo planuję go zastosować jako warstwę uszczelniającą spawy a samą konstrukcję pospawam wykorzystując materiał bazowy. Skoro i tak muszę skrócić bak o jakieś 5-6cm to zostanie mi pasek, który po prostu przerobię na topnik. O tym w następnym odcinku :b
 
 
james89 
Young Forum User

Auto: Bravo 20vt
Dołączył: 09 Wrz 2014
Posty: 41
Skąd: Opole
Wysłany: 2017-10-12, 3:10 pm   

Ładnie, wytrwałości życzę :D
składam od dłuższego czasu bravo hgt z tym samym napędem, ale spinam z 20vt.
Mam ten sam problem z bakiem, co ty. Dodatkowo muszę rzeźbić miskę olejowa, gdyż za bardzo wystaje w stronę transferu i się nie mieści.
 
 
evil1 
Grupa Pełnego Dostępu


Auto: FC 2.0 16vt+
Wiek: 37
Dołączył: 13 Maj 2013
Posty: 62
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-10-12, 3:39 pm   

Ja miskę już zrobiłem

Ale nie lada wyzwanie , bo ja chcę iść wydechem jak w integralce czyli pod 1wszym cylindrem a nie pod 4.
Fajnie że nie jestem sam :)
 
 
james89 
Young Forum User

Auto: Bravo 20vt
Dołączył: 09 Wrz 2014
Posty: 41
Skąd: Opole
Wysłany: 2017-10-15, 12:13 pm   

Masz taki plus, że w 16vt miska jest stalowa, a 20vt niestety alu. Więc rzeźba jeszcze bardziej.

Co do silnika, radziłbym tylko zaślepić wałki balansujące.
 
 
evil1 
Grupa Pełnego Dostępu


Auto: FC 2.0 16vt+
Wiek: 37
Dołączył: 13 Maj 2013
Posty: 62
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-10-16, 8:50 am   

Wiem, wałki zaślepię jak tylko zabiorę się za modyfikacje silnika, chcę na razie by to jeździło i było w 100% sprawne, bo na razie mam cyrki z elektryką. Miska alu niestety trudniejsza do spawania.
 
 
evil1 
Grupa Pełnego Dostępu


Auto: FC 2.0 16vt+
Wiek: 37
Dołączył: 13 Maj 2013
Posty: 62
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-10-23, 11:09 am   

OK, mały update, kupiłem sobie TIGa, teraz spędzam czas na świeceniu sobie po oczach, posłuży mi na pewno przy tworzeniu układu wydechowego i możliwe, że baku. Plastiku, co prawda nie ruszałem jeszcze, ale sporo mam materiału blaszanego, który mi zawala a jak znalazł podejdzie jako zbiornik któremu mogę nadać jaki finezyjny kształt.
Żeby nie było, że się nic nie dzieje, zabrałem się za "regenerację szyb" :)
Jako, że miałem problemy z podnoszeniem się szyby kierowcy, rozebrałem wszystko, przeczyściłem linki i wszystko ładnie nasmarowałem.
Zauważyłem, że dużą rolę przeszkadzającą pełni tarcie szyba-uszczelka, w przypadku, gdy uszczelka została już wytarta ze swojej moherowej otoczki i została już sama guma. Tu na poprawę poślizgu świetnie nadała się wazelina techniczna.
Samą szybę wyjąłem, zbudowałem sobie górkę z kartonów na stole, by nie mieć parcia na szkło i zabrałem się za czyszczenie.

Najpierw płyn do mycia naczyń ciepła woda, zmywacz kuchenny, szorstką stroną.
Wszystko wyszorowane, ba nawet trochę porysowałem, wszelkie przeprószenia po malowaniu i chemiczne ropopochodne nieczystości potraktowałem szmatką i acetonem.
Następnie wyrównanie z drobnych rys i polerowanie.

Używałem tlenku ceru, bo jest to środek do polerowania szkła. Ja miałem go jako proszek, który wsypałem do kieliszka i dodając odrobinę wody zrobiłem pastę mniej więcej konsystencji pasty G3 do lakieru.
Maszyna to polerka do lakieru, na to gąbka z rzepem i pad z filcu. Zgrubnie posmarowałem szybę i polerowałem z obrotami ok 800rpm dodając dużo wody. Szyba się strasznie grzeje podczas polerowania.

Po polerce zgrubnej, samo nabłyszczenie to delikatne przejechanie polerką na obrotach 1200-1500 bez dociskania na sucho, byle zdjąć warstwę pasty.
Po polerce, szyba przetarta denaturatem.

Zdjęcia nie oddają efektu, ale wizualnie widać połysk i co ważne, da się w dużym stopniu powyciągać matowe ranty w miejscach styku szyby z uszczelką.

Drugi temat to wstępnie zabrałem się za plastiki i tą nieszczęsną gumę.


Zmywałem najpierw rozpuszczalnikiem nitro, ale widać, że plastik reaguje i pozostawia rysy po szmatce. Wyrównałem powierzchnie papierem 500 na mokro. Po wysuszeniu podkład do plastików, podkład epoksydowy z racji jego stabilności chemicznej i ..... guma w płynie, czyli PlastiLak, lakier gumowy który można odkleić, jak się znudzi.

Efekt = kolor czarny matowy, czyli jak oryginał, nadal miękkie w dotyku gumowane wnętrze, ale nie brudzące. Technologia prosta, farba w sprayu, szybko schnie, całkiem wytrzymała, bo nie pozostają zarysowania jak położy się twardy przedmiot, jednakże aby nie przeciąć tej gumy zalecam położyć 5-7 warstw, bo sama farba jest dość rzadka.
Na razie zrobiłem tylko na próbę te 2 elementy ćwicząc na nich różne opcje. Odpada lakierowanie bezpośrednio na plastikj bo farba zaczyna reagować i pojawiają się bąble, które zastygają w gumie w miarę schnięcia. Podkład akrylowy też wydawał mi się lekko reagować stąd pozostałem przy epoksydzie.
 
 
evil1 
Grupa Pełnego Dostępu


Auto: FC 2.0 16vt+
Wiek: 37
Dołączył: 13 Maj 2013
Posty: 62
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-10-30, 9:36 am   

Zabrałem się za bak. Najpierw wyciąłem wlew po czym dospawałem wlew od kupy. Materiały w stosunku do siebie nieidentyczne. Od kupy plastik bardziej ciągnący, tak jakby więcej poliamidu. Dedrowy twardszy, bardzo ładnie łączy się z elektrodami z PEHD. Połączenie zgrzane i potem zalepione elektrodami PEHD 3 warstwy.


Następnie przymiarka do budy, oznaczenie ile trzeba wyciąć i szlifierka kątowa w rękę.


Po kilku przymiarkach podocinałem i zdecydowałem się na połączenie na zakładkę, bo po 1 jest wygodniej spawać a po 2 spoina jest o wiele większa i głębsza. Elektrody wycinałem sobie z materiału który został odcięty, więc miałem 100%towa zgodność. Ze względu na grube spoiny spawałem temperaturą 550st C i po 3 warstwy, jedna łącząca materiał bazowy, a 2 wypełniające. Wstępna próba szczelności wyszła pozytywnie. Weszło 55l wody.

Dedra ma w innym miejscu mocowanie baku niż coupe, stąd wykorzystując jako bazę bak od dedry musiałem odciąć od podłużnicy wspornik od baku, bo zostanie on przesunięty o kilka centymetrów w tył auta. Teraz bak pasuje :)
 
 
kamilc20xe 
Young Forum User

Auto: RITMO 4x4 16VT
Dołączył: 16 Paź 2009
Posty: 21
Skąd: kamien pomorski
Wysłany: 2017-11-19, 11:29 pm   

Powstaje ciekawe coupe . Podoba mi się !
 
 
 
deannn 
Forum Master


Auto: 20VT Plus
Dołączył: 19 Wrz 2005
Posty: 1464
Skąd: wlkp.
Wysłany: 2017-12-18, 2:32 pm   

Fajny projekt zatem kibicuję i trzymam kciuki za jego powodzenie. )!)
_________________
GT2871R .64 - 355KM & 475Nm
 
 
 
Marek Krupa 
KLUBOWICZ FCKP



Auto: Coupe 2/20VT/, X1/9
Wiek: 59
Dołączył: 15 Mar 2003
Posty: 1675
Skąd: Kazimierza W
Wysłany: 2018-02-04, 11:50 am   

Ogromny szacun!!! Życzę wytrwałości i worka kasy!!! Proponuję jednak pewne wewnętrzne rzeczy robić od razu. Przykładowo redukcja masy. Wykładziny podłogowe, fotele ( zwłaszcza przednie), szyby zastąpione poliwęglanem. Ceramika na tłokach, mocne sprzęgło, szpera w skrzyni, baran na wydechu, z tyłu nisko akumulator. Wiem , że pisze się łatwo, ale ponowna rozbiórka nie jest dobrym pomysłem. Później można walczyć z innym turbo, interkulerem i ze strojeniem. Powodzenia
_________________
Marek 007
 
 
MaciekTTT 
Nie krzycz, jestem tu NOWY !!

Auto: Delta II HF Turbo
Dołączył: 23 Lip 2015
Posty: 4
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2018-02-13, 8:26 pm   

projekt bardzo fajny i trzymam kciuki. Ja zbierałem wszystko żeby zrobić Tipo 4x4 16vt, ale niestety baza okazała się zbyt dziurawa, żeby coś z tym robić. Aktualnie napędy kpl. wraz z podłogę z delty hf turbo i zbiornikiem czekają, ale w między czasie nabyłem Deltę II HF Turbo, która ma podłogę już przygotowaną pod napędy. Na koniec roku zamierzam wsadzić je do Delty. Mam nadzieję, że się kiedyś spotkamy już z jeżdżącymi projektami ;)
_________________
Lancia Lybra SW 2.4 jtd 150KM Intensa
Lancia Lybra SW 2.4 jtd 150KM Intensa
Lancia Delta II HF Turbo
Fiat Stilo 1.9 jtd 115KM
 
 
james89 
Young Forum User

Auto: Bravo 20vt
Dołączył: 09 Wrz 2014
Posty: 41
Skąd: Opole
Wysłany: 2018-02-21, 5:44 pm   

MaciekTTT napisał/a:
projekt bardzo fajny i trzymam kciuki. Ja zbierałem wszystko żeby zrobić Tipo 4x4 16vt, ale niestety baza okazała się zbyt dziurawa, żeby coś z tym robić. Aktualnie napędy kpl. wraz z podłogę z delty hf turbo i zbiornikiem czekają, ale w między czasie nabyłem Deltę II HF Turbo, która ma podłogę już przygotowaną pod napędy. Na koniec roku zamierzam wsadzić je do Delty. Mam nadzieję, że się kiedyś spotkamy już z jeżdżącymi projektami ;)

Dobrze zrozumiałem, że masz kpl napędów z delty hf turbo?
 
 
MaciekTTT 
Nie krzycz, jestem tu NOWY !!

Auto: Delta II HF Turbo
Dołączył: 23 Lip 2015
Posty: 4
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2018-02-27, 9:25 pm   

niw niw, mam Deltę HF, ale napędy mam z dedry integrale, ale rozglądam się za torsenem
_________________
Lancia Lybra SW 2.4 jtd 150KM Intensa
Lancia Lybra SW 2.4 jtd 150KM Intensa
Lancia Delta II HF Turbo
Fiat Stilo 1.9 jtd 115KM
 
 
jarekzysk 
Young Forum User

Auto: Fiat Coupe 2.0 16V
Wiek: 51
Dołączył: 21 Kwi 2016
Posty: 26
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-05-15, 2:45 pm   

Witam, jestem pod wrażeniem.

Wielki szacun za determinacje i kompleksowe podejście do tematu renowacji auta

Życzę powodzenia i doprowadzenia projektu do końca
Pozdrawiam

Jarek

Jest FC 16V, 2,0 139 KM

P.s. Szukam versji LE,PLUS, 20 vt
 
 
james89 
Young Forum User

Auto: Bravo 20vt
Dołączył: 09 Wrz 2014
Posty: 41
Skąd: Opole
Wysłany: 2018-07-17, 8:02 pm   

Doczytałem, że kupiłeś tylny zawias z GTV. Masz już jakiś pomysł jak to spiąć z budą i napędem?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group